Разберете своето тяло

Упражненията и вашето тяло

Научете повече за ползите от упражненията и как поддържането във форма може да помогне да сте здрави и за облекчаване на болката.

Защо упражненията са добри за вас

Понякога може да е трудно да сте активни и да се упражнявате, но това допълнително усилие да се движите наистина си заслужава. Препоръчаното минимално раздвижване за всеки на възраст от 18 до 65 години е половин час упражнения на ден поне 5 дни в седмицата. За да има реална полза за здравето, времето за упражнения трябва да е двойно повече; колкото повече упражнения правите, толкова е по-добре за вас.

За да намалите риска от сърдечно заболяване и да има полза за здравето ви, трябва да се движите достатъчно бързо, така че да увеличите пулса си, дишането ви да се ускори и да почуствате загряване. (т.нар. умерено натоварване).

Ползите от упражненията подобряват както физическото, така и психическото ви състояние. Изследванията показват, че физическата активност може да повиши самочувствието, настроението, качеството на съня и енергията, както и да намали риска от стрес и депресия. Упражненията могат да помогнат за укрепване на костите и мускулите, което ви помага да останете във форма и достатъчно здрави, за да се справяте с ежедневни дейности като работа, пазаруване или игри с вашите деца или внуци.

Препъванията и паданията са често срещана причина за болезнени наранявания, особено при по-възрастни хора, но ежеседмичните занимания за баланс и укрепване на мускулите, заедно с умерено интензивни аеробни занимания, като бързо ходене, помагат за намаляване на риска от падане.

* WHO | Physical activity. 2016. WHO | Physical activity. [ONLINE] Available at: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs385/en/. [Accessed 20 April 2016].

 

Защо упражненията са добри за вас

Знаете ли?

Възрастните също трябва да се занимават с укрепване на мускулите, като натоварват основните мускулни групи, например ръце или крака, два или повече дни седмично.*

Упражнения и остеоартрит

Гимнастиката е решаваща при хора с остеоартрит (най-разпространеният тип артрит), тъй като повишава силата и гъвкавостта, намалява ставните болки и се бори с умората. Тя намалява риска от остеоартрит, като помага и за отслабване, което е доказано, че значително намалява риска от развитие на остеоартрит в коленете. Гимнастиката с болки в ставите може да изглежда непосилна, но умерените упражнения могат да облекчат болката и да ви помогнат да поддържате здравословно тегло.  

Как да започнете

Преди да започнете нов режим с упражнения, разговаряйте с лекаря или кинезитерапевта си какви упражнения и движения са най-добри за вас. Това ще ви помогне да си изготвите план за упражнения, от който да имате максимална полза.

26% от мъжете и 35% от жените в страните с висок доход не правят достатъчно упражнения

Всеки човек и всяка ситуация са различни, затова и упражненията трябва да бъдат съобразени с вашите лични нужди. Ако, например, седите цял ден пред компютъра и страдате от болка във врата или гърба заради неправилната си поза, можете да включите към ежедневните си упражнения разтягане, тъй като разтягането на схванатите мускули помага за подвижността. Или ако ви е болезнено да вървите или тичате, може да опитате плуване или йога, които са по-щадящи към болящите стави.

Каквото и да изберете, помнете, че е по-добре да правите малко упражнения, отколкото никакви и в колкото по-добра форма сте, толкова по-добре ще се чувствате.

* WHO | Physical activity. 2016. WHO | Physical activity. [ONLINE] Available at: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs385/en/. [Accessed 20 April 2016].

Научете повече

Движения за облекчаване на болката в гърба

Движението може да е най-добрият начин за облекчаване на болката в гърба ви. Ето няколко съвета, които да ви помогнат да останете активни

Прочетете повече

Болки и лечение

Научете как трябва да лекувате вашата специфична болка...

Прочетете повече

Научете повече за своето тяло и как то се променя с възрастта

Научете как работи тялото ви, промените, които да очаквате с възрастта и как да се справяте с тях.

Прочетете повече
53% от хората описват своята болка като продължителна и не много силна* 53% от хората описват своята болка като продължителна и не много силна*