Разберете своето тяло

Научете повече за своето тяло и как то се променя с възрастта

Научете как работи тялото ви, промените, които да очаквате с възрастта и как да се справяте с тях.

Анатомия на тялото

В тялото ви кости, мускули, сухожилия, лигаменти, нерви и други тъкани се съчетават, за да се създаде "опорно-двигателната система", която позволява на тялото да се движи и поддържа кондицията и формата си.

  • Нашите кости образуват скелета, конструкцията, която осигурява опора и защитава меките тъкани, изграждащи останалата част от тялото.
  • Мускулите, контролирани от нервната система, ни осигуряват сила, баланс, стойка, движение и топлина.
  •  Мускулите и костите се скачват в ставите, където се срещат костите, за да позволят на тялото ни да се движи. Стави се срещат в коленете, раменете, ханша, китките и пръстите.
  • Връзките са ленти от влакнеста съединителна тъкан, които свързват костите, за да поддържат и укрепват ставите.
  • Сухожилията са също ленти от влакнеста тъкан, но те свързват мускулите с костите, позволявайки им да се движат.
  • Хрущялът е подобното на гума вещество, което покрива краищата на костите в ставите, като ги "тапицира" и им позволява да се движат гладко.
  • Нервите пренасят информация за усещания и движение в тялото.

* BBC Science & Nature - Human Body and Mind - Skeleton Layer. 2016. BBC Science & Nature - Human Body and Mind - Skeleton Layer. [ONLINE] Available at: http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/body/factfiles/handsandfeet/hand.shtml. [Accessed 20 April 2016].

53% от хората описват своята болка като силна

Стареенето и нашите тела

С остаряването тялото ви се променя - когато клетките, тъканите и органите на тялото се променят с течение на времето, това влияе върху функционирането на тялото. Клетките стават по-големи с възрастта и са по-малко способни да се делят и размножават, губят способността си да функционират или дори започват да функционират необичайно. Стареенето, също така, причинява загуба на маса от тъканите (известно като атрофия) или ги втрърдява и затруднява тяхното движение. С течение на времето костите губят плътност и стават по-крехки, а изтъняването на костите в гръбначния стълб (прешлените) може да доведе до тяхното изкривяване и компресиране.

Също така, сте по-склонни да развиете заболявания като остеоартрит (най-често срещания тип артрит) с остаряването, когато ставите стават по-твърди, по-малко гъвкави и хрущялът започва да се износва. Това състояние често засяга ставите в коляното и ръката. Разрушаването на ставите може да доведе до възпаление, скованост, деформация и болка, което прави неудобно движението или изпълнението на ежедневни задачи.

*GSK Global Pain Index Research 2014 Report. Available: www.global-pain-index.com. Last accessed 20th April 2016.

Грижи за нашето остаряващо тяло

Един от най-добрите начини за забавяне или предотвратяване на проблеми с мускулите, ставите и костите е умереното упражнение, което може да ви помогне да поддържате сила, баланс и гъвкавост.

Ако започнете да изпитвате повече болка в тялото си, независимо дали гърбът или раменете ви болят в края на дълъг ден или започнете да страдате от остеоартрит, няма нужда просто да приемете болката като факт от остаряването. Има достъпни лекарства, които могат да помогнат за облекчаване на болката и намаляване на възпалението, което често е причина за болка. Вашият фармацевт може да ви посъветва кои продукти може да използвате, за да лекувате болката си. Те, също така, могат да предложат съвети за диета и упражнения, които могат да помогнат за облекчаване на болката.

Ако с напредването на възрастта страдате от постоянна болка в ставите, мускулите или костите, трябва да отидете на лекар, който може да извърши преглед или тестове, за да установи причината за болката и да предложи съвети как да облекчите болката, както и да предпише по-силни лекарства, ако е необходимо. Винаги информирайте вашия лекар за всички лекарства, които вече приемате, включително закупените от аптека без лекарско предписание.

Научете повече

Движения за облекчаване на болката в гърба

Движението може да е най-добрият начин за облекчаване на болката в гърба ви. Ето няколко съвета, които да ви помогнат да останете активни

Прочетете повече

Болки и лечение

Научете как трябва да лекувате вашата специфична болка...

Прочетете повече

Упражненията и вашето тяло

Научете повече за ползите от упражненията и как поддържането във форма може да помогне да сте здрави и за облекчаване на болката.

Прочетете повече
26% от мъжете и 35% от жените в страните с висок доход не правят достатъчно упражнения 26% от мъжете и 35% от жените в страните с висок доход не правят достатъчно упражнения